Autor: Marko Paradžik, mag. iur.[1]

Autorica knjige u prikazu je novinarka, publicistkinja, scenaristkinja i redateljica Višnja Starešina, rođena 1960. godine u Zorkovcu, u općini Ozalj. Godine 1983. diplomirala je politologiju na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu. Od 1984. do 2004. godine radila je kao novinarka i urednica u Večernjem listu. U vrijeme rata u Hrvatskoj i BiH kao diplomatska dopisnica Večernjega lista pratila je međunarodne mirovne pregovore za bivšu Jugoslaviju, od 1994. do 1997. Bila je stalna dopisnica Večernjeg lista pri UN-u u Ženevi, gdje je tada bilo sjedište međunarodne mirovne konferencije za bivšu Jugoslaviju. Od 1996. do 2002. posebna je izvjestiteljica Večernjega lista iz Međunarodnoga kaznenoga suda za bivšu Jugoslaviju (ICTY) u Haagu. Godine 2012. radila je u Uredu za pronalaženje, obilježavanje i održavanje grobova žrtava komunističkih zločina nakon Drugoga svjetskoga rata. Danas djeluje kao samostalna novinarka, piše redovite političke kolumne za poslovni tjednik Lider i Slobodnu Dalmaciju.  Uz knjigu koja se prikazuje u ovom radu napisala je Vježbe u laboratoriju Balkan (2004.), naklada Ljevak; 1991. − 1995. Haaška formula (2005.), naklada Stih; EU u 100 koraka (2013.), naklada Ljevak. Snimila je tri dokumentarna filma: Treći pohod (2008.), Zaustavljeni glas (2010.), Neprijatelj naroda (2015.).[2]

Knjiga na više od 300 stranica teksta ima uz uvod i epilog sveukupno 11 poglavlja: 1. Haška pravda: lice i naličje, 2. Sud i službe, 3. Vukovar: slučaj koji se nije smio riješiti, 4. Istragom protiv istrage – Lašavanska dolina i sjeverna Hercegovina, 5. Kako je odgovornost za srpske logore skrenuta u slijepu ulicu, 6. Posljednja uloga Slobodana Miloševića: Preko Haaga u mit, 7. Vukovarska travestija, 8. Srebrenički genocid na KOS-ovoj adresi, 9. Učitelji i učenici – čuvari tekovina revolucije, 10. Hrvati pred sudom, 11. Hrvatska šestorka u Haagu. Knjiga je nastala na temelju iskustva praćenja procesa u Haaškom sudu i istraživačkoga rada te je prvi put predstavljena javnosti 11. prosinca 2017. godine u potpuno ispunjenoj velikoj dvorani Hrvatskoga katoličkoga sveučilišta. Stil pisanja je publicistički, no iza takvoga načina pisanja koje čini tekst čitljivim najširim krugovima čitatelja vidljiva je visoka razina stručnosti i razumijevanja procesa u Haaškom sudu.

U uvodu knjige može se odmah uočiti osnovna teza da su procesi na Haaškom sudu pravde kompromitirani snažnim djelovanjem pripadnika Kontra-obavještajne službe JNA i pristranošću sudaca i tužiteljstva koji su u provođenju procesa izravno surađivali s pripadnicima Kontra-obavještajne službe JNA. U prvom i drugom poglavlju knjige izravno se opisuje samo stanje suda na kraju njegova postojanja i ističe se ime i osoba Australca Grahma Blewita kao bitne osobe u procesu protiv Hrvata. U kasnijem desetom poglavlju (potpoglavlja pod nazivom Blewitov lov na naciste na poticaj aktivista Komunističke partije, Montirani proces hrvatskoj šestorki u Australiji) bit će razjašnjenija biografska pozadina toga tužitelja kao osobe koja je sudjelovala u procesima protiv emigracije Hrvata u Australiji koji su djelovanjem UDBA-e (Uprava državne bezbednosti − civilna obavještajna služba/tajna policija) nevini osuđeni da bi nakon izdržavanja kazne bili otpušteni zbog lažnoga iskaza ključnoga svjedoka Vice Vrirkeza (agent UDBA-e Vitomir Misimović, Srbin iz Bosanske Gradiške). Spomenuta simbolika naziva procesa očito prati glavnoga sudionika iz toga procesa kao tužitelja u Haagu. Odmah se u drugom poglavlju, to jest potpoglavlju drugoga poglavlja pod nazivom Dva kosovca s klupe javlja prisutnost pripadnika Kontra-obavještajne službe JNA: suradnik Slobodan Lazarević i bivši oficir KOS-a, major Mustafa Čandić, i to u ulozi svjedoka?! Upravo je zamjena procesnih uloga uloga svjedoka umjesto uloge optuženika, jedan od glavnih modusa operandi utjecaja KOS-a na procese u Haaškom sudu i lajt-motiv koji će se javljati i kroz ostala poglavlja knjige. U trećem se poglavlju proziva Haaški sud za neprocesuiranje slučaja Vukovar i izravno se otkriva kontrola cijeloga procesa od vrha KOS-a,  zbog čega i nije došlo do procesuiranja pripadnika vojno-obavještajnoga vrha. Osim toga, u petom, šestom, sedmom i osmom poglavlju knjige se kao razlog neprocesuiranja srpskih pripadnika vojno-obavještajne službe uzima i njihovo vješto prebacivanje isključive odgovornosti na četničke paravojne  organizacije, pripadnike civilne vlasti i in ultima linea na pripadnike UDBA-e jer je po prirodi stvari ipak vojno-obavještajna služba moćnija od civilne obavještajne službe. Potrebno je istaknuti sjajnu autoričinu komparativnu analizu dvaju tragičnih povijesnih događaja, Vukovara i Srebrenice, gdje je jasno vidljiv isti autorski potpis KOS-a. Sama povijesna dekonstrukcija KOS-a kao moćne vojno-obavještajne službe opisana je u devetom poglavlju. Bitno je znati da se ne radi ni o kakvim teorijama zavjere ili mitologizaciji jedne organizacije, već da je riječ o organizaciji koja je u povijesti aktivno djelovala i čiji su pripadnici još danas živi i aktivni. U tom je poglavlju posebno zanimljivo potpoglavlje Suradnik Šibenik i prilog dokumentacije vezane uz hrvatskoga pripadnika KOS-a kodnoga imena gdje se opisuje modus operandi suradnika KOS-a. Pitanje koje se samo od sebe nameće hrvatskom čitatelju jest: mi znamo, većinom zahvaljujući medijima, tko su bili hrvatski suradnici UDBA-e, no uopće ne znamo tko su hrvatski pripadnici KOS-a niti se o tome govori u medijima i našoj javnost − zašto?

Višnja Starešina u četvrtom se poglavlju pokazala kao dobar poznavatelj bošnjačke politike i zločina u Bosni i Hercegovini, što nimalo ne čudi s obzirom na razotkrivanje zločina mudžahedina u dokumentarnom film Treći pohod čiji su se dijelovi prikazali na spomenutom predstavljanju knjige. Paradoks je da su i oni poput KOS-ovaca sudjelovali u ulozi svjedoka. To se poglavlje dobro nastavlja na posljednje poglavlje vezano uz aktualnu presudu hrvatskoj šestorki i sve njezine negativne implikacije za budućnost opstanka Hrvata u BiH. Demonstrativno samoubojstvo Slobodana Praljka bilo je jedini mogući odgovor njegove osobe, slično kao samoubojstvo Zvonka Bušića ili heroja drugih nacija kao što su samoubojstvo Yukio Mishime i Dominique Vennera. Istinitost narodne izreke „pomozi sirotom na svoju sramotu“ dobro se očituje u činjenici da su Hrvati vojno i civilno pomogli Bošnjacima u obrani od srbijanske agresije.[3] Taj politički cilj Alije Izetbegovića danas se dobro očituje u politici njegovoga nasljednika Bakira Izetbegovića te konačno u epilogu ove knjige: „U promijenjenim geopolitičkim odnosima, s novim odnosom snaga, u kojem Rusija, na strani Srba, i SAD ulaze u gotovo hladnoratovski sukob u BiH, mač kaznenoga progona i dalje visi nad glavama pobjednika iz 1995. godine. Ovoga puta na sudovima u BiH. Takav bi rasplet bio drag ne samo srpskoj strani poduprtoj Vladimirom Putinom već i bošnjačkoj strani poduprtoj turskim liderom Recepom Tayyipom Erodğanom, koji posve ozbiljno govori kako mu je pred smrt bivši muslimansko-bošnjački lider Alija Izetbegović ostavio Bosnu i Hercegovinu u amanet. Hrvatska i SAD ponovno su upućeni na obnovu staroga savezništva. I ono se obnavlja. Podsjetio je na to i američki ministar obrane James Mattis ugostivši u srpnju 2017. u Pentagonu hrvatskoga kolegu Damira Krstičevića.“

Višnja Starešina je ne samo ovom knjigom već i svojim cjelokupnim djelovanjem, zadužila hrvatsku inteligenciju, posebice onu koja će se baviti suvremenom povijesti i politikom Hrvatske. Ova se knjiga svakako preporučuje mladim ljudima i studentima koji su zainteresirani raditi na opstanku hrvatske države, naroda i kulture jer bliska prošlost uvjetuje blisku budućnost.

[1] Marko Paradžik, mag. iur., Dom hrvatskih veterana, Park Stara Trešnjevka 4, Zagreb, theodorospara@gmail.com

[2] http://www.imdb.com/name/nm4197736/, pristupljeno 1. 3. 2018.

[3] Brojna dokumentacija i argumentacija koja upućuje na tu činjenicu, no ne spominje se u ovoj knjizi zbog opsega i same teme knjige Višnje Starešine sjajno je obrađena u knjizi Josipa Jurčevića, Odnos Republike Hrvatske prema Bosni i Hercegovini 1990. − 1995.

Projekt "Homecoming: Identity and opportunity"

Prema posljednjim popisima stanovništva Republika Hrvatska broji malo više od  četiri milijuna ljudi, čime se smatra relativno malom državom.

Hrvatski narod međutim, ako se granice zanemare, čak je dvostruko veći. Iako precizna istraživanja još nisu provedena, procijenjeno je čak 4, 4.5 milijuna duša koje se, okupljene u organizirane i aktivne zajednice diljem svijeta, naraštajima ustrajno identificiraju pripadnicima hrvatskoga naroda. Iseljavanje iz matične zemlje, odlazak u strane krajeve i zasnivanje novog života u nekim novim prostorima i okolnostima pojavnost je koja prati Hrvate dug niz godina, pa i stoljećima. Ono po čemu se hrvatsko iseljeništvo često ističe u svojim novim životnim prostorima jest kontinuiran napor i trud na očuvanju  svoga identiteta i prijenosu znanja i vrjednovanja vlastite baštine na nove naraštaje. Međutim, sama povezanost sa Domovinom često nije jednako zastupljena, razvijena i održavana, osobito među mladima.

Youtube kanal

Nastavkom pregledavanja suglasni ste s uporabom kolačića.