Yellowstone - suvremeni western

desert g85905d4b7 640Ne mogu za sebe reći da sam zaluđen praćenjem serija, štoviše jedan sam od rijetkih koji ih izbjegava, posebno ako imaju više sezona. No, američka serija “Yellowstone” je privukla moju pozornost, prvenstveno iz razloga što sam veliki poklonik vesterna i mitologije Divljeg zapada. Drugi razlog je angažman Kevina Costnera koji je nositelj uloge Johna Duttona, patrijarha obitelj Dutton i vlasnika najvećeg ranča u Montani, i izvršni producent serije.

Costner je devedesetih jedan od glavnih pokretača holivudskog povratka vesternu, žanru kojem je američka filmska industrija dugovala puno, a od kojeg je digla ruke još krajem šezdesetih godina dvadesetog stoljeća otpisavši ga s liste profitabilnih žanrova. Čak i na mom popisu filmova koje uvijek mogu pogledati nalaze se svi Costnerovi vesterni: “Silverado” (1985.), “Ples s vukovima” (1990.), “Wyatt Earp” (1994.) i “Open Range” (2003.)”. Tom skromnom popisu Costnerovih vesterna možemo pribrojiti i Netflixov film iz 2019. “Highwaymen” koji žanrovski nije vestern, ali Costner i Harrelson glume posljednje ostatke starog Zapada. Unatoč činjenici da nije snimio puno vesterna, Costner ipak u istima stekao iskustvo glumca, producenta i redatelja što je došlo do izražaja u seriji “Yellowstone”. Druga stvar koja je obećavala uspjeh je autorski dvojac Sheridan i Linson koji su stajali iza velikih TV uspjeha poput “Sinova anarhije”, a Sheridan je autor odličnog neovesterna “Wind River” (2017.) i uspješne filmske franšize “Sicario”.

 

“Yellowstone” je neovestern, ep o suvremenom zapadu koji ispod patine tehnološkog i političkog napretka još uvijek skriva surovost i žilavost karakterističnu za prve pionire i osvajače Divljeg zapad koje su i danas jedino jamstvo opstanka u divljini Montane. Upravo je to glavna odlika Johna Duttona, vlasnika najvećeg ranča u državi Montana, za kojeg se više puta kaže da obuhvaća teritorij suverene države, ranča “Dutton - Yellowstone”. On je šesti Dutton koji je vlasnik ranča te je spreman poduzeti sve kako bi ranč očuvao od onih koji ga kroz političke spletke i financijske malverzacije žele prisiliti na predaju. Njegov osjećaj dužnosti prema precima i osjećaj dužnosti prema potomcima je jači od bilo kakvog zakona, stoga Dutton ne predstavlja klasičnog vestern junaka, već je sličniji junaku revizionističkog vesterna. Ako pak želimo povlačiti paralele s klasičnim vesternom, on je moderni “cattle baron” koji su formuli fabule klasičnog vesterna predstavljali negativne likove. Baš kao stočarski barun iz nekog klasičnog vesterna, Dutton je sklon korupciji, nepotizmu, i nasilju kako bi sačuvao svoje carstvo. Dok su klasični vestern, pa i revizionistički, stočarske sukobe promatrali iz perspektive malog Amerikanca, “Yellowstone” nam pruža pogled iz perspektive moćnika. I to ne samo o vođenju ranča, već o vođenju obitelji i životnim vrijednostima koje ga vode kroz život. Lik Johna Duttona bi prije 70 godina bio lik savršenog zlikovca, no danas predstavlja čovjeka s kojim se mnogi mogu poistovjetiti; rastrganog između umirućeg svijeta i nadolazećeg vrlog novog svijeta koji ga želi uništiti, ne zbog njegovih grijeha, već zbog onoga što predstavlja. Broj njegovih neprijatelja je velik, ali ni jedan ne predstavlja malog čovjeka kao što je to bilo u klasičnom vesternu.

 

Prvi neprijatelj obitelji Dutton je poglavica Thomas Rainwater, politički predstavnik Indijanaca u rezervatu Broken Rock, pripadnik naroda koji je nekoć davno živio na zemlji koja pripada Duttonu. Njegov glavni politički cilj je uništiti “Yellowstone” i omogućiti svom narodu da ponovno naseli plodnu dolinu kroz koju teku rijeke bogate ribom, a okružuju je šume bogate divljači. Štoviše, njegov cilj nadilazi pad Duttona, već priželjkuje ukupni pad američkog društva koji će omogućiti urođenicima povratak starinskom načinu života. Rainwater nije samo neprijatelj Johna Duttona već i njegov antipod. John Dutton žali za vremenima kauboja i vremenima kada je postojao kodeks ponašanja, makar to bio zakon revolvera i jačeg čovjeka. Thomas Rainwater žali za vremenima kada su njegovi preci bili vladari prostranstava Montane i ostatka Sjeverne Amerike, prije dolaska europskih doseljenika. Ono što izdvaja Rainwatera od njegovih sunarodnjaka je njegovo odrastanje među bijelcima zbog posvojenja. Školovan na Harvardu i dobro upoznat s ekonomijom, pravom i politikom, Rainwater želi uništiti bijelce njihovim oružjem zbog čega su ga i njegovi sunarodnjaci izabrali. Rainwater predstavlja drugi sustav vrijednosti, moglo bi se čak reći sustav “krvi i tla”, s obzirom da vjeruje da je prošlost i budućnost njegove rase neraskidivo povezana sa zemljom koja sada pripada Johnu Duttonu, koji pak vjeruje da je prošlost i budućnost njegove obitelji neraskidivo povezana s njegovom zemljom.

 

Treći arhetipni lik i, također, neprijatelj Johna Duttona je Dan Jenkins, bogati poduzetnik i predstavnik nove Amerike lišene vrijednosti. Njegova vizija ranča kojeg želi preuzet preko ekonomskih i novčanih malverzacija je izopačena verzija Duttonove vizije, čak i Rainwaterove vizije. Gradnja urbanih vila i prodavanje nekretnina bogatašima koji žele iluziju divljine i iskona kojeg neukroćena prostranstva bude u čovjeku. Onaj osjećaj kojeg u sebi nose kauboji i Indijanci, Jenkins želi prodati urbanim mešetarima odvojenim od svake realnosti, a posebno od prirode. Jenkins predstavlja izopačenu Ameriku. On kao i Dutton vjeruje u američke slobode i prava. No, Jenkins kroz slobodno poduzetništvo želi nauditi baštini Duttonovih. S druge strane, Dutton vjeruje u američke slobode (posebno u pravo vlasništva i nošenje oružja) da zaštiti svoju baštinu bez izravnog sukobljavanja s drugima. Nakon što Jenkins napusti scenu, korporativnu Ameriku lišenu svih vrijednosti predstavljat će velika tvrtka Market Equities i niz menadžera koji će krenuti i obračun s obitelji Dutton. Market Equities štoviše predstavlja još opasniji progres, jer dok je Jenkins simbolično htio očuvati jedan dio divljih prostranstva kako bi prodao svoje nekretnine, velika bezdušna kompanija se neće ograničiti čak ni na prividnom očuvanju kaubojskog načina života. 

 

No, John Dutton nema samo neprijatelje, on je na čelu disfukcionalne obitelji obilježene traumatičnom pogibije Evelyn, njegove supruge i majke njegove djece; tri sina Lee, Kayce i Jamie, te kćeri Beth. Prva epizoda prve sezone završava ubojstvom najstarijeg sina Leeja koji nastrada u okršaju s Indijancima koji izbije uslijed svađe oko stoke. Drugi sin Kayce je rastrgan između traumatičnih obiteljskih tragedija i osjećaja odanosti prema obitelji, ali i traumama iz rata na Bliskom istoku. On je nekonvencionalni Dutton kojeg početak radnje zatječe kako živi mirnim životom u rezervatu sa sinom i  suprugom Monicom, koja nosi daleko drukčije obiteljsko i etničko nasljeđe. Treći sin je odvjetnik Jamie koji je rastrgan između obiteljskog posla i odanosti obiteljskom nasljeđu i njegove neumjerene želje za bogatstvom i uspjehom zbog koje će u više navrata izdati obitelj. Jaimijeve izdaje nose i ideološki sukob, obzirom da dolazi iz obitelji koja pripada desnom krilom Republikanske stranke, a pokretačice jedne od izdaja će biti lijevo-liberalna politička savjetnica i azijatska gay novinarka koja mrzi obitelj Dutton zbog jednostavne činjenice da posjeduju mnogo zemlje. Četvrta kćer je Beth koja traume liječi pretjeranom konzumacijom alkohola, buntovništvom i okrutnim poslovnim pristupom prema neprijateljima njene tvrtke, ali i njene obitelji. Kao i većina žena Bethina lojalnost, zaista leži prema osobama u obitelji, ali i ne prema ranču. Uloga patrijarha koji se bori za očuvanje svog carstva idućem naraštaju i njegovim dvojbama u toj cjeloživotnoj misiji daje glavnom protagonistu jednu learovsku odliku koja dodatno privlači gledatelja obzirom da se svatko može lako povezati s obiteljskim nasljeđem (ne mora nužno biti milijunski obiteljski posao) i njegovim očuvanjem pod cijenu životnog poraza i sloma svih nadanja i ideala. Posljednji i neformalni član obitelji je Rip, predradnik ranča kojeg je John Dutton spasio policijskog progona nakon krvavog raspleta nesretnog bračnog života između njegovog oca i majke. Rip je još jedan klasični lik iz vestern mitologije, očvrsnuli i lojalni predradnik spreman na nasilje i ubojstvo da izvrši volju svog poslodavca, no ne spada negativce u seriji s obzirom da njegovim postupcima ipak upravlja određeni kodeks ponašanja. Uostalom, u svijetu Yellowstonea ranča ne postoji crno - bijela klasifikacija likova. Svi su postupili pogrešno u jednom trenutku; to je vestern u kojem nema uredno obrijanog John Waynea, Audie Murphyja i Randolpha Scotta koji uvijek učine pravu stvar bez obzira na posljedice. Dutonni, ali i njihovi neprijatelji, povlače poteze isključivo prema osobnim, poslovnim i obiteljskim interesima bez obzira koliko će zakonskih, ali moralnih i vjerskih načela prekršiti. Psihološka karakterizacija likova nije površna, ne samo glavnih likova, već i posrednih, posebno radnika na ranču, zbog čega serija obiluje mnoštvom zanimljivih dijaloga i monologa, koji otkrivaju težnje glavnih likova od kojih je meni posebno upečatljiv Dutonnov životni i politički stav: “You don't see it on your way to work, in the fields, or on the mountain. But there is a war being waged against our way of life. They'll tell you all the reasons why our way of life in Montana are bad for this country, bad for our future. How it's immoral that you live here,work here, grow their food here. They will tell it so much you might even start to believe it yourself. Question what you do and who you are. They'll tell you that the lands only hope is for them to be it's steward. The ugly truth is they want the land, and if they get it, it will never look like our land again. That is progress in today's terms, so if it's progress you seek, do not vote for me. I am the opposite of progress. I am the wall that it bashes against, and I will not be the one who breaks.”

 

Osim što nam serija donosi sukob Amerika; kaubojske i indijanske, tradicionalne i moderne, Amerike vrijednosti i Amerike pohlepe, donosi i uvjerljiv prikaz života na nekadašnjem Divljem zapadu koji je opterećen siromaštvom, problemom nasilja i droga među endogenim narodima, ali i radničkom bjelačkom stanovništvu, odnosno jednu socijalnu problematiku središnjeg Zapada. Također, serija upućuje i na rasni problem, ali ne afroamerički, već probleme endogenog stanovništva i njihovu opterećenost prošlošću i porazom koji ih je koštao slobode i zemlje, što svakako izaziva reakcije i onih koji su potomci pobjednika u američko-indijanskim ratovima, a koji i danas uživaju plodove pobjede kao i obitelj Dutton. U svim tim odnosima pliva i politika koja povremeno koristi Duttone kao simbol Montane, a katkad im zbog smjene generacija i prodora novih ideologija bacaju klipove pod noge. Pa, iako novim Divljim zapadom dominiraju podle političke i ekonomske igre, tehnologija, napredak i zakon i red na kraju ipak glavnu riječ odnosi onaj koji je tvrđi i jači te onaj koji je bolje naoružan i koji bolje gađa, baš kao i u drugoj polovici 19. stoljeća. Odličan scenarij, napeta radnja i odlično razrađeni likovi su razlog zašto serija na IMDB-u ima visoku ocjenu od 8,7/10 te će sigurno privući pažnju filmofila (ili serijofila) kao i onih koji vole country glazbu, kaubojske šešire, konje i vinčesterke.