KRISTALI DUHA. MISLI I POGLEDI ANTUNA GUSTAVA MATOŠA
Antun Gustav Matoš je jedan od onih čije ime upisano zlatnim slovima u povijesti hrvatske pisane riječi. Nemjerljiv je njegov doprinos hrvatskoj književnosti. Svojim je novelama, pjesmama, feljtonima, esejima, putopisima i književnim kritikama zaslužio je epitet najznačajnije osobnosti hrvatske moderne. Ono što plijeni pažnju uz vrhunsko književno stvaralaštvo je i njegova politička aktivnost. Na političkome planu, premda nije bio član niti jedne političke stranke, Matoš je slijedio oštru liniju Ante Starčevića i Eugena Kvaternika. U ovom tekstu ćemo prezentirati nekoliko njegovi misli tj. kako je on to vidio Hrvatsku, ali i društvo u kojem je živio. U svojim genima imao je germanske i mađarske korijene po mami i baki, a po muškoj strani je vukao "tvrde" gene iz Cetinske krajine. Čini se da je sa svih strana pokupio samo najbolje što je iznjedrilo. Ukoliko ćemo gledati njegovo političko promišljanje, jednog čvrstog pravaša okrenutog europskim vrijednostima. Matoš je bio veliki poklonik francuske kulture i umjetnosti, poklonik one duhovne i kulturne Europe koju je današnja Europska unija stavila u zapećak.
Novi sudac ukusa – Enio Meštrović
Izmišljeni dvojnik Enija Meštrovića, Ričard, na izborima za gradonačelnika Zadra dobio je 23,49 % (5913 glasova) te je sa 700 glasova razlike ostao bez mogućnosti drugoga kruga, dok je za njegovu listu glasalo 21,85 % Zadrana. Enio Meštrović već duži niz godina izvodi različite performanse, najčešće utjelovljen u liku Ričarda, te je svojim uspjehom na izborima privukao pozornost cjelokupne javnosti. Nastavno na Ričarda, tj. Enija Meštrovića i njegovo kulturno-umjetničko djelovanje (KUD Bleke i Konji) u ovomu se članku povlači kratka paralela prema krizi rimskoga društva i njegov kasniji raspad, koju je izvrsno prepoznao satiričar Petronije Arbiter.
MITOLOGIJA DEADWOODA
Mitologija ima svoju podlogu u zbiljskim činjenicama kroz kolektivno pamćenje koje ih umota u lijepi celofan fikcije. To je svojevrsna nadogradnja istine u viši stupanj istine, one koja govori o idejama. O tome sam razglabao dosta u svom blog eseju „Istina kao vrhovno načelo povijesti kao znanosti i distinkcija od kolektivnog pamćenja“ pa se ne ću ponavljati ovdje. Umjetnost je najbolji medij za stvaranje takvog sjećanja i upravo je TV serija „Deadwood“ dobar primjer stvaranja mitologije američke nacije kao nacije Divljeg Zapada, nacije potomaka agresivnih Europljana koji su otišli osvajati novi svijet.
Neka mi (ne) bude…
„Za Dan žena SSHDKI (Studentska sekcija Hrvatskog društva kemijskih inženjera i tehnologa, op. a.) organizira projekt na kojem ćete saznati kako je to biti žena u znanosti!“ Objava, odnosno najava mrežnog predavanja slikovno je popraćena znanstvenicom, u bijeloj kuti, sa zaslonikom u ljevici i uzdignutom desnicom na ljubičastoj pozadini s naslovom: „Ms. or Mrs.? Dr.“ (Gđa ili gđica? Dr. (sc.)). Oglašavačka dovitljivost, dvoličnost ili oboje? Iako se čini kao svjetonazorsko pitanje, prije je pitanje onoga što se u vremenima „bijelih muškaraca na položaju moći“ nazivalo zdravim razumom i logikom, koji su se nerijetko uzimali i za istoznačnice. Zdravorazumski je ne uzimati spol znanstvenika čimbenikom u procjeni njegovog znanstvenog rada i takva je praksa ustaljena na Zapadu (a to će reći i u Hrvatskoj) već desetljećima.
TABU TEMA TRAVANJSKOG RATA
Ove godine se navršava 80 godina od martovskog prevrata i Travanjskog rata u kojem se kao kula od karata de facto raspala jugoslavenska država. Nakon osam desetljeća danas u hrvatskoj politici i historiografiji vlada šutnja vezana uz sudbonosne događaje Drugog svjetskog rata koji su izmijenili tijek povijesti svijeta, Europe, Jugoslavije i Hrvatske. Naime, ostao je na snazi općeprihvaćen stav o Mačekovoj mudrosti i pogrešci proglašenja NDH bez ikakvog upliva u dubinu vojnih, diplomatskih, obavještajnih i političkih zbivanja koji su prethodili pristupanju Jugoslavije Trojnom paktu, Simovićevom puču i izbijanju Travanjskog rata.
SRIJEM, BANAT I BAČKA…
Izborni stožer SDP-ovog kandidata za gradonačelnika Zagreba Joška Klisovića je svojim suradnicima dostavio izborni program i promidžbene materijale uz koje je bila priložena karta Hrvatske s granicama koje su uključivale Istočni Srijem sa Zemunom i Boku kotorsku. Naravno, karta je odmah izazvala reakciju u javnom medijskom prostoru. Neki su se smijali, neki su bili zgroženi, no zajednički su se složili da je riječ o „velikoj Hrvatskoj“ i sramotnom gafu, a Jutarnji list nas je čak izvijestio da Hrvatska nikada nije imala takve granice. Kako značajan broj hrvatskih novinara dolazi iz obitelji kojima povijest počinje 1945. godine, odnosno 1941. kao godine narodnog ustanka njihovo neznanje i nacionalni mazohizam je sasvim razumljiv. Srećom ima dosta Hrvata koji ipak shvaćaju da naša povijest obuhvaća veće i opsežnije razdoblje i da je Hrvatska postojala prije Jugoslavije i prije komunizma.