FILM U DOBA CORONE
Uz čitanje, druga moguća razbibriga u vrijeme izolacije jest gledanje filmova, kojima zasigurno mnogi članovi „Obnove“ i simpatizeri krate vrijeme u svojim domovima. U sastavljanju ove liste preporuka sudjelovali su članovi kolegija vodstva udruge: predsjednik Marko Paradžik, dopredsjednik Dino Ljubić, Davor Dijanović, Marko Raič, Tomo Hunjak, Borna Kuri, Leo Marić, Ivan Dadić, Daniel Ćukušić, Hrvoje Švalek i Matej Tolić. Vjerujemo da ćete pogledati i da ćete uživati u svim preporučenim naslovima jer ipak su filmovi zbog interneta i mrežnih platformi puno pristupačniji nego preporučene knjige. Lista filmova se može u potpunosti opisati kao šarolika u pogledu žanra, vremenskih kinematografskih epoha i nacionalnih kinematografija te smo uvjereni da ćete pronaći nešto za sebe.
Po preporuci Marka Paradžika (predsjednik Udruge „Obnova“):
- „Love Exposure“ (2006.) je japanski film redatelja Siona Sona o katoličkoj perspektivi odnosa ljubavi i spolnosti. Radnja filma prati japanskog tinejdžera katolika koji pokušava živjeti sukladno katoličkom nauku, no takav način života dolazi u sukob s njegovim školskim okruženjem.
- „Kontroll“ (2003.) je mađarski film u režiji Nimroda Antala s metafizičkom simbolikom podzemlja čovjeka i metamorfozi potrebnoj za izlazak iz njega. Radnja prati mladog konduktera koji radi u budimpeštanskom metrou, a koji nije napustio podzemlje otkako je počeo raditi te zajedno s kolegama stvara svoj mikrosvijet.
- „La meglio gioventù“ (2003.) je talijanski film Marca Tulia Giordane o dva brata kroz desetljeća talijanske povijesti. Ova drama je obiteljska saga koja prati život i odnose braće od njihove divlje mladosti i sudjelovanja u studentskom šeszdesetosmaškom pokretu do umirovljenja.
- „Djevičanski izvor“ (1960.) - srednjovjekovna legenda o krivnji, patnji i žrtvi. Riječ je o švedskom filmu legendarnog redatelja Ingmara Bergmana nadahnut švedskom baladom iz 13. stoljeća. Tema filma su pitanje krivnje, savjesti, osveta, moral, postojanje Boga, odnos kršćanstva i poganstva i seksualna nevinost. Glavnu ulogu kršćanina i glave imućne seljačke obitelji igra Max von Sydow koji je glumio u 11 Bergmanovih filmova.
- “Oldboy“ (2003.) je akcijski triler korejskog redatelja Chana Woka Parka i jedan od najboljih filmova 21. stoljeća koji prati poslovnog čovjeka Oh-dae Su-a kojega tajanstveni otmičar drži u zatočeništvu 15 godina. Kada dobije svoju slobodu Oh se želi otkriti i osvetiti se otmičaru. Film je dobio svoju američku istoimenu verziju koja nije doživjela značajniji uspjeh.
- „Naked“ (1993.) je britanska crna komedija u režiji Mikea Leigha čiji glavni lik je autodestruktivan intelektualac i teoretičar zavjere Johnny, čijim životom upravljaju njegova ogorčenost, egoizam i seksualni nagoni.
- „Rust and Bone“ (2012.) je francuska romantična drama redatelja Jaquesa Audiarda koja prati ljubavni odnos nezaposlenoga 25-godišnjeg boksača i trenerice kitova ubojica koja nakon nesreće na poslu ostane invalid.
- „Breaking the Waves“ (1996.) je melodrama redatelja Larsa von Triera. Radnja prati mladi bračni par Jana i Bess koji žive u škotskom otočnom naselju početkom 70-ih godina. Bess je pobožna vjernica koja se vjenča za ateista bez obzira na pritisak okoline. Nakon što Jan ostane invalid nakon nesreće zamoli je da pronalazi ljubavnike i da mu priča o seksu s drugim muškarcima. Lars von Trier u mnogim svojim filmovima otvara tabu teme pa tako i u ovom provokativnom filmu o braku, seksu, religiji i moralu.
Po preporuci Davora Dijanovića (voditelj Odjela za časopis za kulturu, društvo i politiku „Obnova“):
- „Otok“ (2006.) je ruska drama redatelja Pavela Lungina o zločinu, oprostu, kajanju i vjeri koja prati život svetog redovnika starca Anatolija koji, unatoč glasu svetosti, ne može zaboraviti na grijeh koji je počinio za vrijeme Drugog svjetskog rata kada je radio kao ložač na sovjetskom brodu.
- „Društvo mrtvih pjesnika“ (1989.) je američka drama redatelja Petera Weira u čijem je središtu ekscentrični profesor John Keating i grupa učenika elitne akademije koji su impresionirani njegovim nekonvencionalnim metodama učenja kroz poeziju zbog čega učenici obnavljaju književni klub „Društvo mrtvih pjesnika“, klub kojega je sam profesor osnovao kao učenik iste akademije.
- „Dobri Will Hunting“ (1997.) je američka drama redatelja Gusa Van Santa o matematičkom genijalcu koji radi kao domar na prestižnom sveučilištu Massachusetts i živi povučenim životom u krugu prijatelja zbog zlostavljanja koje je doživio u mladosti. Nakon što riješi matematički zadatak kojeg je postavio profesor Lambeau Will, privuče pažnju profesora koji ga preporuči svom kolegi psihologu Seanu Maguireu. Will i Sean kroz terapije počnu izgrađivati prijateljstvo koje će im pomoći da se suoče s prošlošću.
- „Greben spašenih“ (2016.) je američko-australska ratna biografska drama Mela Gibsona koja prati život Desmonda Dossa, američkog vojnika koji je zbog vjerskih uvjerenja odbio nositi oružje, no htio je ići na bojište kako bi sudjelovao u Drugom svjetskom ratu kao bolničar i spašavao živote.
- „Dvanaest godina ropstva“ (2013.) je američka drama redatelja Stevea McQueena snimljena prema istoimenim memoarima Salamona Northupa, slobodnog Afroamerikanca kojeg su oteli trgovci robljem i prodali na jug SAD-a gdje je proveo dvanaest godina na plantažama kao rob.
Po preporuci Lea Marića (član Odjela za projekte i natječaje):
- „Black Death“ (2010.) je britanski akcijski horor Christopher Smitha čija je radnja smještena u srednjovjekovnu Englesku kojom hara epidemija kuge. Radnja prati Ulrica, biskupovog izaslanika, i redovnika u krizi vjere Osmunda, u lovu na nekromanta.
- „Macbeth“ (2015.) je posljednja britanska ekranizacija šekspirijanske drame o životu škotskog vojskovođe i kralja Macbetha u režiji Justina Kurzela.
- Valhalla Rising (2009.) je danski pustolovni film redatelja Nicolasa Windinga Refna koji prati norveškog ratnika kojeg je utjelovio Mads Mikkelsen, i dječaka koji se pridruže križarima na putu za Svetu zemlju, no iskrcaju se u nepoznatoj zemlji u kojoj se susreću s mračnim i nepoznatim silama.
- „James Bond: Skyfall“ (2012.) je špijunski akcijsku film u režiji Sama Mendesa i 33. film iz serijala o britanskom tajnom agentu u kojem ovaj put mora zaustaviti bivšeg pripadnika MI6 koji planira ubojstvo M, a koju u ovom filmu posljednji put utjelovljuje Judi Dench.
Po preporuci Mateja Tolića (voditelj Odjela za web stranicu i blog):
- „Nepoznati zaštitnik“ – „The High Plains Drifter“ iz 1973. je prvi vestern kojeg je režirao Clint Eastwood, a koji je glumio i glavnu ulogu. Riječ je o revizionističkom vesternu u kojem glavni lik Stranac dolazi u mirni rudarski gradić Lago. Došavši u grad Stranac ubija trojicu stanovnika i siluje lokalnu prostitutku te uzurpira cijeli grad, a zauzvrat obeća stanovnicima da će se pobrinuti za trojicu razbojnika koji prijete stanovništvu. Prve noći u gradu Stranac sanja njemu sličnog muškarca kojeg bičevima na smrt tuku trojica razbojnika, a stanovnici Laga promatraju nestrpljivo čekajući njegovu smrt. Iako sam namjeravao preporučiti poznatije Clintove revizionističke vesterne kao što su „Odmetnik Josey Wales“ i „Blijedi jahač“, odlučio sam se za ovaj zbog neobične fabule i nadnaravnih elemenata u radnji. Nakon što je film izašao u kina John Wayne, kao simbol klasičnog vesterna, navodno je uputio Eastwoodu pismo u kojem ga je zamolio da nikada više ne snimi takav vestern.
- „Čovjek za sva vremena – A Man For All Seasons“ iz 1966. je engleski film koji prati život svetog Thomasa Morea i njegov sukob s kraljem Henrikom VIII. zbog kojega se morao povući sa svih političkih funkcija i javnog života, a naposljetku je bio uhićen, osuđen u montiranom sudskom postupku i pogubljen. Velikog engleskog pisca, pravnika i državnika je utjelovio engleski glumac Paul Scofield, a režiju potpisuje američki redatelj Fred Zinnemann. More je prikazan, prije svega, kao intelektualac i pravnik vjeran Katoličkoj Crkvi, svojoj domovini i svom kralju kojem priznaje sve zakonom dane ovlasti osim onih koje pripadaju Bogu i Crkvi. Film je pun zanimljivih dijaloga o pravu, politici, teologiji i obiteljskom životu.
- „Uže“ – „The Rope“ iz 1948. je prvi „američki“ film britanskog redatelja Alfreda Hitchcocka te njegov prvi film snimljen u boji. Riječ je o filozofskom i detektivskom filmu koji je ušao u povijest kinematografije iz razloga što se odvija u stvarnom vremenu, a montiran je na način da se upotrebom dugih kadrova stvorio dojam jedinstvenog kadra. Jednog dana studenti Brandon i Phillip zadave svog kolegu Davida užetom i njegovo truplo sakriju u škrinju. Istog dana na večeru pozovu Davidovu obitelj, prijatelje, zaručnicu i zajedničkog profesora iz srednje škole Ruperta Cadella čija su predavanja o nadčovjeku i savršenom ubojstvu poslužila kao nadahnuće za njihov zločin, a večeru posluže na škrinji u kojoj je Davidovo truplo. Film očito propituje Nietzscheove ideje nadčovjeka i upitnosti morala. No, iz radnje filma je razvidno i kako je scenarij istovremeno nadahnut likom Raskolnjikova iz „Zločina i kazne“ Fjodora Mihajloviča Dostojevskoga. Unatoč tadašnjim strogim cenzorskim pravilima Hitchcock u filmu tematizira homoseksualnost jer iz nekih scena i dijaloga subliminalno poručuje da su ubojice u vezi.
- „Krhotine – kronika jednog nestajanja“ iz 1991. je prvi dugometražni film Zrinka Ogreste koji se bavi temom suočavanja s prošlošću nakon pada komunizma. Krajem osamdesetih mladi student književnosti Ivan Livaja saznaje da mu je djed Tomo strijeljan na kraju rata od strane partizana, a da je njegov otac Lovro ubijen tijekom privođenja od strane agenata Službe državne bezbjednosti. Nakon otkrića tragične sudbine oca i djeda odluči povijest svoje obitelji pretočiti u roman. Njegov profesor i mentor ga odgovara od pisanja romana jer je on sin partizana i udbaša koji je bio predvodnik progona Livajine obitelji. Pišući roman i pokušavajući shvatiti motive koji stoje iza ubojstva njegovog djeda i oca, Ivan tone u prošlost zbog čega se sve više udaljuje od sadašnjosti, odnosno od supruge i djeteta.
- „Lov na jelene“ Fadila Hadžića iz 1972. godine je jedan od najhrabrijih hrvatskih filmova, snimljen u jeku progona nakon sloma Hrvatskog proljeća. Radnja filma prati Ivana Šušnjara, imućnog emigranta srednjih godina, koji se iz Australije vraća u rodni provincijski gradić. Kroz radnju se doznaje da je Šušnjar pobjegao iz Hrvatske 1945. zbog optužbe da je ustaški zločinac, a nakon čega je lokalni partizan Joza uselio u kuću njegove obitelji i obogatio se na njihov račun. Joza uz pomoć tajnih službi i milicije stvara atmosferu mržnje i progona, a Ivan pokušava dokazati svoju nevinost i pravo na svoju baštinu pod cijenu života.
- „Death Wish“ iz 1974. je akcijski – osvetnički – eksplotacijski film u režiji Michaela Winnera i s Charlesom Bronsonom u glavnoj ulozi Paula Kerseya, njujorškog arhitekta, obiteljskog čovjeka i pacifista koji ne vjeruje u oružje. Nakon što su njegova supruga i kćer bile žrtve brutalnog zločina Kersey poslovno odlazi neko vrijeme u Arizonu gdje se pobliže upoznaje s američkom kulturom posjedovanja oružja, a za uspješno obavljen posao dobiva na poklon revolver. Nakon povratka u New York Kersey sazna da policija ne može ući u trag počiniteljima zločina nad njegovom obitelji zbog čega odluči krenuti u osvetnički pohod prema nasumično odabranim kriminalcima. Film je stekao kultni status, te su snimljena još četiri nastavka i remake iz 2018. godine. U Americi je film postao predmetom političkih debata - dok su ga desničari doživjeli kao posvetu američkim pravima i slobodama, s ljevice je okarakteriziran kao fašistički film.
Po preporuci Marka Raiča (član Odjela za projekte i natječaje):
- „Taksist“ (1976.) je kultni klasik u režiji Martina Scorsesea i s Robertom De Nirom u glavnoj ulozi osamljenog vijetnamskog veterana i taksista Travisa Bicklea. Radeći kao taksist na ulicama New Yorka u Travisu se skuplja bijes i gađenje prema kriminalcima i narkomanima, što pogoršava njegove dotadašnje psihičke smetnje izazvane depresijom i nesanicom. Nakon što ga nakon neuspjelog spoja ostavi Betsy, volonterka u predsjedničkoj kampanji koju je prethodno uhodio, Travis se posvećuje tjelovježbi i nabavlja oružje. Scenarij romana je nadahnut „Zapisima iz podzemlja“ F. M. Dostojevskoga.
25.“Isijavanje“ (1980.) je američki horor u režiji Stanleya Kubricka snimljen prema istoimenom romanu Stephena Kinga. Jack Nicholson glumi pisca Jacka Torrancea koji nakon problema s alkoholom i ponašanjem gubi posao u školi. Smatrajući kako će mu izolacija pomoći prihvaća posao u hotelu „Overlook“ unatoč upozorenjima da se zbog odsječenosti hotela zbog velikih snijegova može osjećati klasutrofobično i da se u hotelu dogodilo brutalno ubojstvo kada je bivši kućepazitelj ubio svoju ženu, dvije djevojčice i sebe. Jackov sin po preseljenju počne imati jezive vizije pune krvi.
- Trilogija „Kum“ – Najpoznatija mafijaška saga u režiji Francisa Forda Coppole prati obitelj Corleone kroz tri desetljeća i njihovu izgradnju kriminalnog carstva kroz živote Vita i Michaela Corleonea koje su utjelovili Marlon Brando/Robert De Niro i Al Pacino. Vjerojatno ste pogledali ovu klasičnu trilogiju, no izolacija je savršeno vrijeme za maraton gangsterskih filmova, pa i trodijelne sage o obitelji, odanosti, zločinu, dobru i zlu, oprostu i osveti.
- „Klub boraca“ (1999.) je kontroverzna crna komedija u režiji Davida Finchera te s Edwardom Nortonom i Bradom Pittom u glavnim ulogama. Iako nije polučila komercijalni uspjeh u kinima stekla je kultni status, a posebno kao kritika američkog potrošačkog društva. Glavni likovi su karizmatični Tyler Durden i bezimeni pripovjedač nezadovoljan svojim životom koji osnivaju klub boraca.
- „Let iznad kukavičjeg gnijezda“ (1975.) je američki film Miloša Formana s Jackom Nicholsonom i Louise Fletcher u glavnim ulogama. Nicholson glumi ulogu Randala MacMuprhyija, kriminalca recidivista koji kaznu zbog spolnog odnosa s maloljetnicom odslužuje u umobolnici koju vodi autoritativna sadistička sestra Ratched. Film se bavi pitanjem autoriteta i totalitarnih sustava te slobodom pojedinca.
- „Maratonci trče počasni krug“ (1982.) je srbijanska crna komedija Slobodana Šijana. Radnja filma se odvija neposredno nakon marsejskog atentata, a prati pogrebničku obitelj Topalović na čijem je čelu 125 godina star Pantelija, a s kojim rade pradjed Maksimilijan, djed Aksentije, otac Milutin i sin Laki dok unuk Mirko pokazuje nezainteresiranost da nastavi obiteljski posao.
Po preporuci Ivana Dadića (voditelj Odjela za ljudske potencijale):
- „Whiskey Galore!“ (1949.) – je britanski film Alexandera Mackendricka inspiriran istinitim događajem kada se na radost lokalnih ribara, za vrijeme prohibicije alkohola u razdoblju Drugog svjetskog rata, brod prepun whiskeya nasukao na zabačeno škotsko otočje.
- „Sullivanova putovanja“ (1941.) – je američki film – komedija redatelja i scenarista Prestona Sturgesa o bogatašu Sullivanu koji je volio živjeti među siromasima i beskućnicima, no pobjegao bi svaki put kada bi postalo preteško, sve do jednom!
- „Wickerman“ (1973.) – je britanski film Robina Hardyja koji proučava kamo poganstvo u konačnici vodi. Nakon zagonetnog nestanka djevojčice pobožni policijski narednik Howie dolazi provesti istragu na zabačenom škotskom otoku. Uskoro saznaje da su stanovnici otoka sljedbenici poganskog kulta kojeg predvodi gospodar otoka Lord Summerisle, a kojeg je utjelovio genijalni Christopher Lee.
- „The Secret of Kells“ (2009.) – je francusko – irski animirani film iz redateljske radionice Tomma Moorea i Nore Twomey koji prikazuje vrijeme irskog monaštva, Vikinga, kaligrafije, starog keltskog poganstva i dolaska kršćanstva. Film je prepun simbolike i naprosto je predivan!
Po preporuci Dina Ljubića (voditelj Odjela za englesko izdanje časopisa „Obnova i dopredsjednik Udruge „Obnova“):
- „White Tiger“ (2012.), odnosno Bijeli tigar je ruski ratni akcijski film redatelja Karena Shakhnazarova u kojem se radnja odvija na Istočnom frontu za vrijeme Drugog svjetskog rata. Glavni lik je sovjetski tenkist koji postane opsjednut lovom na nepobjedivi njemački tenk kojeg sovjetski vojnici zovu Bijeli tigar.
- „Stalker“ (1979.) je sovjetski umjetnički film u režiji Andreja Tarkovskog koji govori o troje junaka koji odlaze u „Zonu“ – tajnovito područje u kojem ne vrijede zakoni fizike.
- „Elite Squad“ (2007.) je brazilski kriminalistički akcijski film koji je postao svojevrsni kulturni fenomen. U središtu radnje su dva mlada policajca koji žele postati pripadnici BOPE -a, elitne policijske postrojbe namijenjene za obračun s bandama u favelama Rio de Janeira. Treći protagonist filma je kapetan Nascimento, časnik BOPE-a koji u mladićima traži dostojnog nasljednika. Redatelj José Padilha je osvojio nacionalne i međunarodne nagrade za režiju, a možda najistaknutija je „Zlatni medvjed“ Berlinskog filmskog festivala.
- „The Wailing“ (2016) je južnokorejski film užasa i strave redatelja Na Hong-jina. Radnja filma prati policajca koji istražuje niz serijskih ubojstava u udaljenom korejskom selu povezanih s nepoznatim došljakom iz Japana uz kojeg se vezuju nadnaravne pojave.
Po preporuci Hrvoja Švaleka (voditelj Odjela za projekte i natječaje):
- „Rudar“ (2017.) je slovenski film redateljice Hanne Antonine Wojcik Slak temeljen na istinitoj priči o Aliji, bosanskom rudaru na radu u Sloveniji. Nakon što vlasnici odluče prodati tvrtku Alija dobije zadatak istražiti napuštene rudnike. U jednom od njih pronađe ostatke žrtava poslijeratnih komunističkih egzekucija. Unatoč zabrani da nastavi s istraživanjem pod prijetnjom otkaza Alija nastavi sa svojim radom i otkrije tisuće ljudskih ostataka i započne bitku za njihovo pravo na dostojanstven pokop.
Po preporuci Borne Kurija (voditelj Odjela za suradnju s drugim udrugama):
- „Blade Runner 2049“ (2017.) je američki neo-noir znanstveno-fantastični film redatelja Denisa Vileneuvea i nastavak kultnog klasika „Blade Runner“ iz 1982. kojeg biste trebali pogledati prethodno pogledati ako prihvatite našu preporuku.
Po preporuci Tome Hunjaka (voditelj Odjela za sponzorstvo, promociju, marketing i javnost):
- „Teorem“ (1968.) je talijanska egzistencijalna drama Pier Paola Pasolinija koja je svojevremeno podijelila filmsku javnost te su neki film odbacili kao ludost redatelja, a drugi su ga hvalili kao intelektualno remek-djelo kinematografije.
- „On The Silver Globe“ (1988.) je znanstveno-fantastični art film poljskog redatelja Andrzeja Żuławskog čiji su protagonisti astronauti na misiju u svemiru. Kao i za prethodni film ne navodimo radnju već samo pogledajte oba filma sukladno preporuci Tome Hunjaka.
Po preporuci Daniela Ćukušića (voditelj Odjela za pravo) - „Reservoir Dogs“ (1992.) je debitantski film Quentina Tarantina koji prati osam tajnovitih muškaraca prije i poslije pljačke draguljarnice. Film je doživio uspjeh, ali interes za njega je postao iznimno velik tek nakon što je izašao drugi Tarantinov film „Pakleni šund“. Smatra se ključnim u razvoju neovisnog filma. Unatoč što uspjehu, kultnom statusu i pohvalama kritike film je bio prozivan zbog nasilja i vulgarnosti.
- „Fargo“ (1996.) je crnohumorna komedija braće Coen i jedan od najboljih filmova devedesetih. Radnja se događa u izmišljenom provincijskom gradiću i prati zaduženog prodavača automobila koji unajmi dvojicu sitnih kriminalaca da mu otmu ženu i od njen obitelji traže otkupninu. No, plan krene po zlu što će rezultirati nizom zločina.
- „Građanin Kane“ (1941.) je američki film redatelja Orsona Wellsa koji tumači i glavnu ulogu. Radnja prati život Charlesa Fostera Kanea, bogatog novinarskog magnata, kroz niz intervjua novinara Thompsona s ljudima koji su bili dio Kaneova života. Tema filma je utrka za moći i novcem te svijet medija, a sam lik je parodija stvarnog medijskog magnata Williama Randolpha Hearsta. Film je proglašen jednim od najvažnijih američkih filmova.
- „Panov labirint“ (2006.) je španjolsko – meksička fantastična drama u režiji Guillerma del Tora. Radnja je smještena u Španjolskoj 1944. godine i prati Ofeliju, pokćerku falangističkog časnika Vidala koji progoni ostatke republikanskih snaga iz Španjolskog građanskog rata. Ofelija jednog dana nađe labirint kojeg čuva mitološko biće Pan. Pan je uvjeren da je Ofelija reinkarnacija mitološke princeze Moanne stoga joj zadaje tri teška zadatka.
Dragi Obnovaši i simpatizeri, nadamo se da će nešto s ovog popisa biti u Vašem izboru kada budete odlučivali o filmovima kojima ćete kratiti ove naredne dane. Kao što smo rekli popis je raznolik što se tiče žanra, nacionalnih kinematografija i vremenskih era svjetske kinematografije. Obzirom da naš Mario Jurčec preferira čitanje, nažalost, nije sudjelovao u odabiru filmova.
Vaš Kolegij voditelja Udruge „Obnova“